کد مطلب:37568
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:21
آيا شك و ترديد در گفتههاي اولياي خدا كه ريشه در شهود آنها دارد، عواقبي بر زندگي آيندهما خواهد داشت؟
اگر منظور از اولياي الهي، حضرات معصومين (اعم از پيامبران و حضرت فاطمه و دوازده امامع) هستند، قطعاً عواقب سويي در زندگي و سرنوشت انسان شكاك در دنيا و آخرت خواهد داشت.
اگر منظور غير از آنان است، لازم است بدانيم كه كسب اخبار و اطلاعات ويژه از راه مكاشفه و شهود قلبي، براي غير معصومين، نزد اهل بصيرت و معرفت، امري ممكن و بلكه محقق و از اصول اوليه سلوك شرعي است.
با قبول كردن اين اصل، اگر ايمان و صداقت و تقواي عملي و بالاخره ولي خدا بودن شخص احراز شده، دليلي ندارد كه انسان در كلامي كه يقين دارد از مكاشفه و شهود حقيقت نشأت گرفته و مستقيماً از خودشان شنيده، شك و ترديد كند، چه اين كه در اين صورت شك برميگردد به شك در صداقت و راستگويي آنان، يا ترديد در امكان شهود قلبي براي غير معصومين، كه هر دو خلاف فرض اول است. امام خميني يكي از مكايد شيطان را انكار مقامات و مدارج غيبيه معنويه دانسته و ميگويد: اين انكار و حجود، سرمايه تمام ضلالات و جهالات است و سبب و قوت و خمود است و روح شوق را كه براق وصول به كمالات است، ميميراند و انسان را از طلب باز ميدارد و به عكس اگر انسان به مقامات معنويه عقيده خالص كند و ايمان آورد، چه بسا اين خود به آتش عشق فطري كمك و مدد كند و نور اشتياق را در اعماق قلب روشن كند.(1)
اما اگر صداقت و تقوا و ولي خدا بودن كسي احراز نشده و به مرحله يقين نرسيده، جا دارد انسان در گفتههايش شك و ترديد كند، يعني نه آن چه از اين گونه افراد شنيده، دربست بپذيرد و نه تماماً آن را رد نمايد، مگر اين كه دليل يا بينه شرعي و عقلي يا عرفي متقن، صدق يا كذب آن را تأييد نمايد. بنابراين شك در اين مرحله امري طبيعي است و عواقب سويي ندارد.
پي نوشتها:
1 - امام خميني، چهل حديث، ص 508 و 507.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.